zaterdag 26 maart 2016

Fraude

Fraude is een vorm van bedrog; de zaken worden anders voorgesteld dan ze zijn, door op papier of digitaal een onjuiste weergave te geven van de werkelijkheid. 

Behalve hypotheekkennis heb je als hypotheekadviseur ook mensenkennis nodig en een beetje levenservaring helpt ook. 
Het is niet altijd leuk en niet alle klanten zijn aardige en betrouwbare mensen. Je leert daarmee om te gaan. 
Ik ben de afgelopen week twee keer geconfronteerd met een vorm van oneerlijkheid, met een vermoeden van fraude en een poging tot fraude. Dat hakt er behoorlijk in kan ik jullie melden. Van klant nummer 1 werd tot mijn verbazing de hypotheek afgewezen. Het ging om een zelfstandig ondernemer die met de jaarstukken van 2015 de hypotheek makkelijk kon krijgen. Toch werd hij afgewezen. Hij moest namelijk aantonen te beschikken over eigen middelen en hij heeft niets met banken (nu helemaal niet meer, denk ik) dus elke keer als zijn saldo boven een bepaald bedrag kwam haalde hij het meerdere van de bank om het te verstoppen in een oude sok. De bank had moeite met dit verhaal en vroeg me te verklaren waarom er geen spaargeld in de belastingaangifte was opgenomen. De klant vindt het voldoende om Inkomstenbelasting te betalen en vindt vermogensrendementsheffing onzin. Dat is zijn goed recht, maar dit is wel de reden waarom de hypotheek is afgewezen.
Vervelend als je werk hebt gedaan voor de katzeknopendoos maar wel om over heen te komen.

De tweede ervaring was vervelender. Het betrof een klant waarmee ik een ingewikkeld hypotheektraject had doorgeworsteld. Nu wilde hij verbouwen, dat kan want er is een hogere hypotheekinschrijving. We hebben destijds de constructie besproken maar achteraf had hij het anders willen hebben. Deze klant is een van die mensen die de schuld voor alles wat tegenzit bij een ander legt.
Deze klant is type verwende kleuter die zijn zin wil hebben. Omdat hij dacht mij op een onvolledigheid betrapt te hebben vond hij dat ik de hypotheekverhoging voor niets moest regelen. Hij probeerde de taxateur en mij tegen elkaar uit te spelen. Hij zette me onder druk en probeerde me te manipuleren. Op zich had ik al reden genoeg om hem mijn kantoortje uit te zwiepen. Maar toen bleek dat hij een creatieve wijze had uitgedacht om zijn tekort aan liquiditeiten op te lossen. 
Die oplossing was leuk bedacht, maar een ander woord voor die oplossing is fraude.
Ik heb de relatie met hem beeindigd, uiteraard, maar hij zadelde me wel met een leuk probleem op. Namelijk je weet iets wat je niet wilt weten en dat is niet fijn. Deze klant wil ik niet meer aan tafel, wil ik ook niets meer voor doen.  Best jammer dat zo'n klant niet beseft dat hij de adviseur alleen al door de vraag om bedrog in een moeilijk parket brengt.
Ik heb me voorgenomen nog selectiever te worden in het accepteren van klanten.
Een klant kan al dan niet voor mij kiezen, maar dat kan ik ook. En dat ga ik ook doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten