dinsdag 25 augustus 2015

TP Croes

Als hypotheekadviseur ben je eraan gewend een brug te slaan tussen een geldgever en een geldnemer. Tussen een bank en een klant. De bank wil allerlei zekerheden en bewijzen en de klant wil gewoon een hypotheek.
Wij zijn de personen die tussen de bank en de klant zitten en wij zijn dan ook tussenpersonen. In ons vakgebied zijn wij gewoon TP.  Ik ben sinds kort aangesloten bij een soft franchise organisatie en naar buiten toe word ik aangeduid als TP Croes,  
TP zijn niet mijn nieuwe voorletters. Dat jullie niet denken dat ik tegenwoordig Tabitha Petronella heet in plaats van Marianne Helena. Ik heet niet maar ik ben Tussen Persoon.

Een TP knokt voor zijn of haar klanten. Voordat je een hypotheek aanvraagt heb je een uitgebreid gesprek met je klant gehad. Je hebt zijn financiële situatie in kaart gebracht. Je hebt gevraagd naar spaargeld, leningen, kredieten en roodstanden.

Soms hebben klanten een lening die ze niet als lening zien. Een kredietlimiet bijvoorbeeld, of een klantenkaart. Ik heb zelfs wel eens klanten gehad die een autolening geen lening vonden omdat ze een auto nodig hadden.

Ik ben meermalen geconfronteerd met leningen die de klant niet vermeldenswaard vond. Leningen en kredieten staan geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie. Soms weten klanten niet eens dat ze een registratie hebben. Ik heb in de afgelopen 30 jaar overigens maar twee keer meegemaakt dat de BKR een onterechte melding had staan. Het komt wel voor dat een lening is afgelost maar dat de instantie die de lening heeft verstrekt die niet afgemeld heeft. Een lening aanmelding is blijkbaar eenvoudiger dan een lening afmelden.

Of een hypotheek afgewezen wordt vanwege een BKR registratie hangt van een code af. A is gewoon achterstand en als achter de A een H van hersteld staat is er hoop. Als er cijfertjes achter de A staan, wordt het ingewikkelder en wordt een hypotheek vaak afgewezen.

Wij zijn dan ook blij met klanten zonder BKR registratie. Tot vanmorgen.

Ik had via mijn nieuwe clubje een offerte aangevraagd voor mijn klant Peter. Peter is achter in de twintig, woont bij zijn moeder en heeft een leuke baan. Peter is geen losbol, hij gooit geen geld over de balk. Peter spaart en Peter koopt een appartement, Het huis is niet te hoog gegrepen, hij heeft voldoende spaargeld en hij heeft geen leningen. Peter kan zijn appartementje prima alleen kopen en betalen.

Ik had ook geen enkele twijfel over deze klant. Tot vanmorgen. Gisterenavond kreeg TP Croes een smsje van het franchisegroepje dat de bank waar de offerte van Peter was ingediend met spoed gebeld diende te worden.

TP Croes hing vanmorgen meteen aan de telefoon en na de nodige keuzemenuutjes doorlopen te hebben had deze TP de juiste medewerker aan de telefoon. En tot mijn verbijstering kwam mijn Peter negatief uit de credit score van de bank in kwestie.

Na wat aandringen kreeg ik ook de punten door waarop mijn klant was gezakt.

  1. Peter is alleenstaand
  2. Peter staat niet geregistreerd bij de BKR.
Dat geeft te denken volgens de bank.

Bijzonder wel hè?

De meeste restschulden bij hypotheken ontstaan door relatiebeëindiging, Peter koopt alleen en gaat alleen wonen. De hypotheek is gebaseerd op alleen zijn inkomen.

en

Peter heeft al jaren gewerkt, gespaard en niet veel uitgegeven.

Het enige dat je Peter kunt verwijten is dat hij geen groots en meeslepend leven leidt. Als TP van Peter krijg ik de kans de geldverstrekker ervan te overtuigen Peter de hypotheek wel te verstrekken.
En dan moet ik niet van feiten uitgaan, zoals inkomen en spaargeld. Ik moet een gloedvol pleidooi schrijven waarom ik vind dat deze spaarzame, degelijke en oppassende jongeman een hypotheek zou moeten krijgen.

Dat kan TP Croes doen natuurlijk. TP Croes kan hier ook een blog over schrijven en een andere bank de kans geven om deze kredietwaardige jongeman toe te voegen aan hun klantenbestand.

En dat gaat TP Croes doen ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten